ogólnopolska konferencja sportowa 2021

8 Ogólnopolska Konferencja Metodyczna 2021

21 października byliśmy w Poznaniu na 8 Ogólnopolskiej Konferencji Metodycznej – Rynek imprez biegowych – Konferencje UEP. Cieszymy się, że kolejną edycję z rzędu byliśmy jej partnerem.

Na rynku imprez biegowych niewiele jest konferencji naukowych, które jasno wyznaczają kurs w branży i pokazują z czym mierzy się zarówno organizator jak i uczestnik. Jednym z takich wydarzeń jest Ogólnopolska Konferencja Metodyczna organizowana w Poznaniu na Uniwersytecie Ekonomicznym. Jak co roku, B4SPORT uczestniczył w wydarzeniu jako partner.

Rynek imprez biegowych. Reaktywacja.

W tym roku konferencja firmowana była jako „Rynek imprez biegowych. Reaktywacja”, na której to podejmowano kwestię prób przetrwania organizatorów imprez biegowych podczas pandemii Covid-19.

Sam organizator konferencji pisał:

„Każde zawirowanie jest szansą na stworzenie czegoś nowego, tak też należy odbierać obecną sytuację. Jak zmieni się rynek imprez biegowych po pandemii, jakie nowe imprezy pojawią się na biegowej mapie Polski, co zaproponują organizatorzy biegaczom, czym ich zaskoczą? Na te i wiele innych pytań będziemy szukać odpowiedzi podczas tegorocznej konferencji.”

Konferencja była doskonałą okazją do wymiany doświadczeń dot. organizacji wydarzeń sportowych w czasie pandemii. Realizacja zawodów w ostatnich miesiącach było niezwykle trudnym zadaniem, choćby ze względu na dynamikę zmiany przepisów prawnych. Organizatorzy zwracali uwagę, że nowe rozporządzenia publikowane były dopiero na kilka minut przed startem. Ogromna niepewność, czy zawody się odbędą również nie sprzyjała frekwencji, co oczywiście miało niebagatelne przełożenie na aspekty ekonomiczne. Spadek wpływów z opłat startowych to nie jedyna bolączka. Wielu sponsorów wycofało się z branży sportowej. Nawet jeśli zdecydowali się nadal wspierać, to umowy wymagały renegocjacji, ponieważ Organizatorzy nie byli w stanie ich zrealizować w pełnym zakresie. 

Rynek imprez biegowych. Zjednoczenie.

Wielokrotnie pojawiającym się wątkiem była potrzeba zjednoczenia się branży. Podczas prelekcji uczestnicy mogli zapoznać się z działalnością powstałego w czasach pandemii Związku Organizatorów Sportu Masowego, którego podstawowym zadaniem jest reprezentowanie Organizatorów, działanie na rzecz odmrożenia branży, a także stworzenie mapy drogowej wychodzenia z kryzysu. Szczególnie w kontekście rozmów z władzami na temat zasad funkcjonowania branży w dobie COVID-19, bardzo ważne jest aby istniał podmiot, który będzie mógł prowadzić negocjacje i walczyć o prawa Organizatorów. Pojedyncze głosy nie odbiją się szerokim echem, dlatego Związek Organizatorów Sportu Masowego bierze na siebie ciężar walki o powrót do normalności branży sportowej. Pamiętajmy, że rynek imprez biegowych to system naczyń połączonych, a nie tylko Organizatorzy zawodów. Firmy pomiaru czasu, służby ochronny, producenci gadżetów, służby medyczne, to są tylko przykłady przedsiębiorców i usługodawców, których byt uzależniony jest od tego, czy i w jaki sposób będzie funkcjonować rynek imprez biegowych w Polsce.  

Marketing branży sportowej przeżywa ewolucję

Organizatorzy mierzą się z wyzwaniem zaangażowania społeczności sportowej, zapewnienia im odpowiednich warunków i dotarcia do tych, którzy z powodu pandemii rezygnują ze startów. Nowoczesny marketing sportowy to szansa dla organizatorów, którzy adaptują się do nowej sportowej rzeczywistości. Jak pokazuje przykład Runmageddonu, najważniejsze jest zaangażowanie uczestników w social mediach i nie tylko te najbardziej popularne, jak Facebook czy Instagram. Runmageddon zdecydował się pójść o krok dalej i rozpocząć działalność na TikTok, gdzie stał się jednym z bardziej popularnych Tiktokerów. Nie zmienia to jednak faktu, że czynnikiem, który napędza zaangażowanie zawodników jest content z zawodów – filmy, zdjęcia, relacje live. Co za tym idzie fundamentem budowania społeczności jest organizacja zawodów.  

Jakie korzyści płyną z konferencji?

Jest to wydarzenie, podczas którego organizatorzy m.in.:

  • wymieniają się doświadczeniami i spostrzeżeniami.
  • pogłębiają wiedzę na temat roli i potrzeb strategicznego podejścia do organizacji imprez biegowych,
  • przedstawiają najnowsze trendy na rynku biegowym i strategie działania.