Dla właściwego funkcjonowania instytucji czy firm zajmujących się organizacją imprez sportowych bardzo duże znaczenie ma pozyskiwanie dodatkowych źródeł finansowania ich działalności. Środki te mogą znacznie obniżyć koszty organizowanych imprez, co z kolei zwiększa ich dostępność i konkurencyjność w porównaniu z dostępnymi na rynku ofertami o podobnym profilu. Oto możliwe źródła finansowego wsparcia takich inicjatyw:
Środki budżetowe
Samorządy terytorialne przeznaczają określone fundusze na realizację celowych zadań publicznych. Obejmują głównie takie obszary jak:
- ochrona i promocja zdrowia – przedsięwzięcia związane z wakacyjnym wypoczynkiem, organizacją czasu wolnego, rozwijaniem zainteresowań itp.
- upowszechnianie kultury fizycznej – organizowanie imprez sportowych i rekreacyjnych o charakterze lokalnym i ponadlokalnym, różne formy współzawodnictwa.
Jednak starając się pozyskać zabezpieczone w budżetach jednostek samorządowych środki materialne należy pamiętać o gruntownym przygotowaniu merytorycznym i formalnym, aby rozstrzygnięcia komisji przetargowych okazały się dla nas pomyślne.
Darczyńcy indywidualni lub instytucjonalni
Dla przykładu, jeżeli organizacja znajduje się w centralnym rejestrze organizacji pożytku publicznego, to każdy obywatel może wspomóc jej działalność przekazując na ten cel 1% osobistego podatku.
Sponsoring
Partnerska umowa, na mocy której następuje przekazanie sponsorowanemu materialnego wsparcia niezbędnego do realizacji konkretnego zadania organizacyjnego. W zamian sponsorujący otrzymuje możliwość wykorzystania tkwiącego w organizowanym przedsięwzięciu określonego potencjału komercyjnego. Dzięki temu sponsor promuje wizerunek swojego przedsiębiorstwa, marki bądź wytwarzanych wyrobów. Umowa sponsoringowa określa zakres obustronnych świadczeń i wzajemnych zobowiązań stron. Zawarte w niej ustalenia dotyczą zakresu praw i obowiązków podmiotów. Jej podstawowym zadaniem jest określenie wzajemnych relacji partnerów oraz zakres czynności sponsorowanych. Poniższa grafika prezentuje jej zasadnicze części.
Szanse
Pozyskanie sponsora bywa trudne i wymaga wielu zabiegów oraz rozmów. Nie należy też zapominać o pozostałych elementach mieszanki marketingowej, takich jak promocja, reklama czy public relations. Podstawą musi być przemyślany proces negocjacyjny i zebranie argumentów działających na korzyść organizatora. Udział w sponsorowanej imprezie często motywuje samych uczestników do zainteresowania się ową firmą lub jej wyrobami. Niewątpliwie owe starania uskutecznia wysoki prestiż i ranga planowanych zawodów sportowych.
Opracowano na podstawie: Strugarek, Jan. 2007, Organizacja i prowadzenie imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s. 75-78.