Prawa sportowego sponsoringu

Organizując zawody sportowe warto jest szukać dodatkowych źródeł finansowania. Znalezienie firmy, która zdecyduje się na sponsoring, wiąże się jednak z pewnymi regulacjami ustalanymi w umowie. Jakie są zatem prawa i obowiązki zarówno strony sponsorującej, jak i sponsorowanej?

Prawa podmiotu sponsorującego

  • żądanie należytego wykonania czynności objętych umową oraz właściwego korzystania z udzielonych zezwoleń;
  • żądanie od sponsorowanego uznania, że umowa oparta na wzajemnym zaufaniu, wymaga lojalności i zachowania w tajemnicy informacji udzielanych przez sponsora;
  • klauzula konkurencyjna wymagająca, by sponsorowany nie uprawiał tej samej działalności na rzecz innego podmiotu;
  • domaganie się zezwolenia na korzystanie z własności intelektualnej i przemysłowej sponsorowanego (nazwa, godło, emblemat, symbol, know-how, znak towarowy, patent, wzory użytkowe i zdobnicze);
  • wybór osób trzecich w akcje sponsoringu;
  • współdziałanie przy wykonywaniu czynności sponsorowanych;
  • żądanie udzielenia stosownych informacji i sprawozdań z przebiegu czynności sponsorowanych oraz rachunkowych zestawień końcowych;
  • wypowiedzenie i odstąpienie od umowy;
  • udzielanie wskazówek pomocniczych w celu wykonania czynności sponsoringowych;
  • koordynacja sfery organizacyjnej sponsorowanego przedsięwzięcia;
  • kontrolowanie przebiegu działalności sponsorowanego oraz jej skuteczności.

Prawa podmiotu sponsorowanego

  • żądanie wypełnienia przez sponsora przyrzeczonych świadczeń;
  • żądanie zezwolenia na korzystanie z praw własności intelektualnej i przemysłowej sponsora;
  • zawieranie stosownych umów z osobami trzecimi;
  • żądanie zachowania przez sponsora dyskrecji co do osoby i aktywności sponsorowanego;
  • żądanie zachowania lojalności przez sponsora;
  • żądanie zachowania w tajemnicy informacji dostarczonych przez sponsorowanego w trakcie i po ustaniu aktu sponsoringu;
  • udzielanie informacji o cechach rzeczy dostarczonych przez sponsora;
  • klauzula konkurencyjna zabraniająca nawiązywania kontaktów sponsoringowych przez sponsora z innymi podmiotami (wyłączność przedmiotowa i terenowa) oraz zakaz rozwijania działalności konkurencyjnej w ramach własnej organizacji sponsora;
  • modyfikacja treści umowy, wypowiedzenie i odstąpienie od umowy.

Obowiązki podmiotu sponsorującego

  • wykonanie świadczeń zgodnie z umową sponsoringu;
  • udzielenie zezwolenia do korzystania przez podmiot sponsorowany ze swoich praw własności intelektualnej i przemysłowej;
  • wywiązanie się z obietnic w zakresie nagród, premii pieniężnych lub rzeczowych;
  • klauzula konkurencyjna nienawiązywania umowy sponsoringu z innymi podmiotami;
  • lojalność w stosunku do sponsorowanego oraz zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w trakcie trwania umowy sponsoringu;
  • zawieranie umów towarzyszących, których partnerem jest podmiot sponsorowany;
  • zabezpieczenie własności podmiotu sponsorowanego, zawarcie ubezpieczeń osobowych, majątkowych, komunikacyjnych;
  • współdziałanie z podmiotem sponsorowanym w pełnym zakresie wykonania umowy.

Obowiązki podmiotu sponsorowanego:

  • współdziałanie ze sponsorem oraz upoważnionymi osobami trzecimi;
  • podejmowanie działań uwzględniających treść wskazówek sponsora;
  • osobiste wykonywanie uzgodnionych czynności;
  • przeznaczenie uzyskanych środków na wskazane cele;
  • ujawnianie danych sponsora (imię, przedmiot działalności, siedzibę sponsora, w formie bezpośredniej lub pośredniej) w toku wykonywanych czynności;
  • uczestniczenie w przedsięwzięciach, których celem jest podwyższenie renomy sponsora, stopnia jego popularności oraz zmierzające do zwiększenia jego obrotów;
  • udzielenie zgody na korzystanie przez sponsora ze swoich praw własności intelektualnej i przemysłowej;
  • osobisty udział w przedsięwzięciach publicznych organizowanych w ramach umowy sponsorskiej;
  • lojalność, dbałość o prestiż i pozycję prawno-majątkową sponsora;
  • zachowanie dyskrecji i tajemnicy;
  • klauzula konkurencyjna zakazująca nawiązywania umowy sponsoringu z innymi podmiotami;
  • zabezpieczenie przekazanych środków;
  • zawarcie ubezpieczenia majątkowego;
  • podjęcie określonych czynności przygotowawczych (harmonogram czynności);
  • bieżące udzielanie informacji sponsorowi, sporządzanie określonych sprawozdań oraz raportów finansowych;
  • informowanie o zmianach podmiotowych w następstwie zdarzeń prawnych.

Umowa sponsoringu jest umową nienazwaną, czyli nie posiada uniwersalnej regulacji prawnej. Stosunki prawne w dowolny sposób kreują i regulują strony, jednakże jej treść nie może być sprzeczna z obowiązującymi przepisami. Podjęcie decyzji innych niż uzgodnione w umowie wiąże się też z obowiązkiem poinformowania partnera kontraktu sponsorskiego o tychże działaniach. Z punktu widzenia organizatora zawodów sportowych, warto zatem się zastanowić, jakie zapisy byłyby interesujące dla potencjalnego sponsora, czerpiąc przy tym obopólne korzyści.

Źródło: Sporek, Tadeusz. 2007, Sponsoring sportu w warunkach globalizacji. Dylematy i wyzwania, Warszawa: Difin, s. 120-122.