Z poprzedniego artykułu dowiedziałeś się jak ważne jest tworzenie marki Twojego wydarzenia sportowego. Wiesz już, że aby przyciągnąć do organizowanych przez Ciebie zawodów uczestników i sponsorów, musisz wyróżnić się na rynku. Możesz do tego wykorzystać media społecznościowe.
Najprościej mówiąc, media społecznościowe (ang. social media) to narzędzia pozwalające na tworzenie i dzielenie się treściami (tekstami, grafikami czy filmami) z innymi użytkownikami sieci. Do najpopularniejszych platform w Polsce, które najlepiej sprawdzą się przy organizowaniu zawodów sportowych należą Facebook, Twitter oraz Instagram. Możliwości promowania zawodów sportowych w Internecie powiększają się z roku na rok, m.in. dlatego, że rośnie liczba świadomych użytkowników mediów społecznościowych.
O co w tym wszystkim chodzi?
O ile Facebook jest w Polsce bardzo popularny i nie trzeba wyjaśniać jego działania, tak Twitter i Instagram mogą być dla niektórych pewną zagadką.
Użytkownicy Twittera komunikują się za pomocą krótkich wiadomości do 140 znaków. Przez to wszystkie treści są maksymalnie uproszczone i konkretne. Do wpisów można dołączać linki, zdjęcia i filmiki. Instagram to aplikacja mobilna, która służy do dzielenia się głownie zdjęciami i filmami.
To, co wyróżnia media społecznościowe od innych kanałów wymiany informacji jest nastawienie na dwukierunkowość komunikacji. Właściciel strony na Facebooku czy konta na Twitterze/Instagramie przekazuje osobom zainteresowanym ciekawe treści, a odbiorca może od razu nawiązać z nim kontakt. W naszym przypadku social media pozwalają na szybką i prostą komunikację pomiędzy organizatorem zawodów a uczestnikiem (lub potencjalnym uczestnikiem).
Jakie treści zamieszczać?
Wszystko zależy od specyfiki portalu, na jakim zdecydujesz się udzielać. Najwięcej możliwości daje Facebook, bo można na nim udostępnić niemal wszystko – regulamin zawodów, mapę z zaznaczoną trasą i najważniejszymi punktami czy zdjęcia z przygotowań do imprezy. Trzeba pamiętać o tym, aby treści publikowane na Facebooku były interesujące dla fanów. Warto zadawać pytania dotyczące oczekiwań uczestników, podsuwać ciekawe pomysły i rozwiązania (na przykład treningowe, organizacyjne). Treści muszą być wartościowe i przydatne zawodnikom. Uczestnik powinien wiedzieć, że Tobie, jako organizatorowi, na nim zależy.
Podobnie sytuacja wygląda na Twitterze. Trzeba jednak pamiętać o ograniczeniu długości tekstu. Dlatego warto postawić na konkret. Prócz tego przydatne jest śledzenie hashtagów związanych z danych wydarzeniem. Dzięki temu poznasz ludzi chętnych do wzięcia udziału w zawodach. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby z nimi porozmawiać, a przede wszystkim służyć pomocą.
Trochę inaczej działa Instagram. Użytkownicy publikują zrobione przez siebie zdjęcia i dzielą się nimi. Do każdego z nich przypisują hashtag, przez co łatwo internautom dotrzeć do interesujących treści. Dla przykładu, robiąc zdjęcie medali, które otrzymają zawodnicy zawodów, można dopisać hashtagi związane z Twoim eventem.
Załóżmy, że impreza odbywa się w Warszawie. Wtedy możemy podpisać nasze zdjęcie hashtagami #medale #warszawa #running #triathlon etc. Dzięki temu każda osoba korzystająca z aplikacji, przeglądająca zdjęcia spod hashtagu #warszawa zobaczy Twoje zdjęcie. Jeśli będzie zainteresowana to odwiedzi Twój profil, polubi, a może nawet je udostępni. Tym sposobem dowiedzą się o tym jej znajomi. Działa to na zasadzie reakcji łańcuchowej. Zwiększając zasięg wiedzy o Twoich zawodach zwiększasz prawdopodobieństwo wzięcia udziału w nim większej ilości ludzi.
Social media a sponsorzy
[av_two_third first av_uid=’av-4btg50′]
Zwiększając zasięg informacji o Twoim evencie trafisz nie tylko do potencjalnych uczestników zawodów, ale także zwrócisz uwagę sponsorów. Fundator dużo chętniej podejmie współpracę z organizatorem biegu, który dba o działania marketingowe. W końcu każdej firmie sponsorskiej zależy na odpowiednim rozgłosie, a reklama w coraz popularniejszych serwisach internetowych wpłynie na jej zasięg działania. Reklamując swoje zawody sportowe reklamujesz jednocześnie sponsora.
Nie ma znaczenia to, czy Twoje wydarzenie zostało zorganizowane na masową czy małą skalę. Biegacze na co dzień korzystają z mediów społecznościowych, między innymi po to, aby dzielić się swoją pasją z innymi. Zaistnienie Twoich zawodów sportowych w social media wpłynie pozytywnie na ich wizerunek wśród zawodników.
Ważna jest regularność
Problemem skutecznego zajmowania się mediami społecznościowymi jest to, że trzeba na realizację działań poświęcić sporo czasu. Do publikowania ciekawych treści wymagana jest kreatywność oraz systematyczność. Jeśli zdecydujesz się na social media, musisz wszystko dokładnie zaplanować.
Co zyskujesz dzięki mediom społecznościowym? · Zwiększasz zasięg wiedzy o Twoich zawodach, przez co więcej ludzi dowie się o wydarzeniu · Twoje zawody cieszą się dobrą renoma, ponieważ uczestnicy chętnie korzystają z Twojej pomocy zamieszczonej w social media · Sponsorzy widzą, że zależy Tobie na reklamie i promocji, przez stają się chętni na współpracę · Twoje zawody urastają do bardziej profesjonalnej rangi |
PAMIĘTAJ:
także po zawodach należy dbać o zawodników w Internecie. Podziękuj im za udział w wydarzeniu, opublikuj wyniki oraz zdjęcia (nie muszą być tylko te oficjalne, możesz poprosić uczestników o wysłanie swoich zdjęć). Nie zapomnij o zachęceniu ludzi na następną edycję. Jeśli przygotujesz dla nich specjalny plan treningowy lub regeneracyjny, na pewno to docenią. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zaproponowanie zniżki dla osób obserwujących i udostępniających treści z portali, którzy wzięli udział w poprzednim wydarzeniu.
Daj znać jakie są Twoje sposoby działania w mediach społecznościowych.