Organizując zawody sportowe warto jest szukać dodatkowych źródeł finansowania. Znalezienie firmy, która zdecyduje się na sponsoring, wiąże się jednak z pewnymi regulacjami ustalanymi w umowie. Jakie są zatem prawa i obowiązki zarówno strony sponsorującej, jak i sponsorowanej?
Prawa podmiotu sponsorującego
- żądanie należytego wykonania czynności objętych umową oraz właściwego korzystania z udzielonych zezwoleń;
- żądanie od sponsorowanego uznania, że umowa oparta na wzajemnym zaufaniu, wymaga lojalności i zachowania w tajemnicy informacji udzielanych przez sponsora;
- klauzula konkurencyjna wymagająca, by sponsorowany nie uprawiał tej samej działalności na rzecz innego podmiotu;
- domaganie się zezwolenia na korzystanie z własności intelektualnej i przemysłowej sponsorowanego (nazwa, godło, emblemat, symbol, know-how, znak towarowy, patent, wzory użytkowe i zdobnicze);
- wybór osób trzecich w akcje sponsoringu;
- współdziałanie przy wykonywaniu czynności sponsorowanych;
- żądanie udzielenia stosownych informacji i sprawozdań z przebiegu czynności sponsorowanych oraz rachunkowych zestawień końcowych;
- wypowiedzenie i odstąpienie od umowy;
- udzielanie wskazówek pomocniczych w celu wykonania czynności sponsoringowych;
- koordynacja sfery organizacyjnej sponsorowanego przedsięwzięcia;
- kontrolowanie przebiegu działalności sponsorowanego oraz jej skuteczności.
Prawa podmiotu sponsorowanego
- żądanie wypełnienia przez sponsora przyrzeczonych świadczeń;
- żądanie zezwolenia na korzystanie z praw własności intelektualnej i przemysłowej sponsora;
- zawieranie stosownych umów z osobami trzecimi;
- żądanie zachowania przez sponsora dyskrecji co do osoby i aktywności sponsorowanego;
- żądanie zachowania lojalności przez sponsora;
- żądanie zachowania w tajemnicy informacji dostarczonych przez sponsorowanego w trakcie i po ustaniu aktu sponsoringu;
- udzielanie informacji o cechach rzeczy dostarczonych przez sponsora;
- klauzula konkurencyjna zabraniająca nawiązywania kontaktów sponsoringowych przez sponsora z innymi podmiotami (wyłączność przedmiotowa i terenowa) oraz zakaz rozwijania działalności konkurencyjnej w ramach własnej organizacji sponsora;
- modyfikacja treści umowy, wypowiedzenie i odstąpienie od umowy.
Obowiązki podmiotu sponsorującego
- wykonanie świadczeń zgodnie z umową sponsoringu;
- udzielenie zezwolenia do korzystania przez podmiot sponsorowany ze swoich praw własności intelektualnej i przemysłowej;
- wywiązanie się z obietnic w zakresie nagród, premii pieniężnych lub rzeczowych;
- klauzula konkurencyjna nienawiązywania umowy sponsoringu z innymi podmiotami;
- lojalność w stosunku do sponsorowanego oraz zachowanie w tajemnicy informacji uzyskanych w trakcie trwania umowy sponsoringu;
- zawieranie umów towarzyszących, których partnerem jest podmiot sponsorowany;
- zabezpieczenie własności podmiotu sponsorowanego, zawarcie ubezpieczeń osobowych, majątkowych, komunikacyjnych;
- współdziałanie z podmiotem sponsorowanym w pełnym zakresie wykonania umowy.
Obowiązki podmiotu sponsorowanego:
- współdziałanie ze sponsorem oraz upoważnionymi osobami trzecimi;
- podejmowanie działań uwzględniających treść wskazówek sponsora;
- osobiste wykonywanie uzgodnionych czynności;
- przeznaczenie uzyskanych środków na wskazane cele;
- ujawnianie danych sponsora (imię, przedmiot działalności, siedzibę sponsora, w formie bezpośredniej lub pośredniej) w toku wykonywanych czynności;
- uczestniczenie w przedsięwzięciach, których celem jest podwyższenie renomy sponsora, stopnia jego popularności oraz zmierzające do zwiększenia jego obrotów;
- udzielenie zgody na korzystanie przez sponsora ze swoich praw własności intelektualnej i przemysłowej;
- osobisty udział w przedsięwzięciach publicznych organizowanych w ramach umowy sponsorskiej;
- lojalność, dbałość o prestiż i pozycję prawno-majątkową sponsora;
- zachowanie dyskrecji i tajemnicy;
- klauzula konkurencyjna zakazująca nawiązywania umowy sponsoringu z innymi podmiotami;
- zabezpieczenie przekazanych środków;
- zawarcie ubezpieczenia majątkowego;
- podjęcie określonych czynności przygotowawczych (harmonogram czynności);
- bieżące udzielanie informacji sponsorowi, sporządzanie określonych sprawozdań oraz raportów finansowych;
- informowanie o zmianach podmiotowych w następstwie zdarzeń prawnych.
Umowa sponsoringu jest umową nienazwaną, czyli nie posiada uniwersalnej regulacji prawnej. Stosunki prawne w dowolny sposób kreują i regulują strony, jednakże jej treść nie może być sprzeczna z obowiązującymi przepisami. Podjęcie decyzji innych niż uzgodnione w umowie wiąże się też z obowiązkiem poinformowania partnera kontraktu sponsorskiego o tychże działaniach. Z punktu widzenia organizatora zawodów sportowych, warto zatem się zastanowić, jakie zapisy byłyby interesujące dla potencjalnego sponsora, czerpiąc przy tym obopólne korzyści.
Źródło: Sporek, Tadeusz. 2007, Sponsoring sportu w warunkach globalizacji. Dylematy i wyzwania, Warszawa: Difin, s. 120-122.