Promocja imprez sportowych
Dla organizatorów zawodów sportowych podstawowym narzędziem komunikacji z rynkiem jest promocja. Jej głównym zadaniem jest zaprezentowanie ogółowi potencjalnych odbiorców informacji o przygotowywanym wydarzeniu oraz przedstawienie jego najważniejszych walorów.
Główne zadania promocji
Oprócz zapoznania klientów z ofertą, działania promocyjne mają na celu przekonanie konsumentów o korzyściach wynikających z udziału w sportowej imprezie, a także słuszności wyboru określonej formy aktywności fizycznej. Aby zwiększyć swe szanse na sukces, dobry organizator powinien skoncentrować się na następujących pytaniach:
- Jakie wydarzenie sportowe zamierzam promować?
- W jaki sposób będę je promować?
- Dlaczego promuję określone zawody?
Wybór rodzaju imprezy sportowej
Wyboru konkretnych zawodów, które zamierzamy promować, należy dokonać zgodnie z aktualnym zapotrzebowaniem potencjalnej grupy odbiorców. Warto przy tym wziąć pod uwagę:
- indywidualny styl życia,
- preferencje określonej grupy wiekowej,
- przygotowanie fizyczne określonej grupy odbiorców,
- aktualnie panującą modę na określone formy aktywności fizycznej.
Czynniki, które mogą decydować o sposobach realizacji kampanii promocyjnej:
- popularyzacja nowych i mało znanych form aktywności fizycznej,
- łączenie w ramach jednej imprezy wielu alternatywnych form aktywności ruchowej,
- adaptacja do współczesnych warunków tradycyjnych gier i zabaw,
- zwiększenie dostępności urządzeń i sprzętu sportowego.
Korzyści organizacji imprez sportowych
W zależności od specyfiki organizowanej imprezy, uzasadnienie dlaczego promujemy właśnie takie wydarzenie oraz jakie korzyści klient osiągnie, może dotyczyć aspektu:
- Zdrowotnego – poprawa stanu zdrowia,
- Fizycznego – utrzymanie dobrej kondycji fizycznej,
- Psychicznego – działanie zgodne z własną motywacją, redukcja stresu,
- Społecznego – integracja środowiska.
Czynniki wpływające na powodzenie kampanii promocyjnej
Na wielkość zainteresowania organizowanych zawodów wpływają zarówno czynniki wewnętrzne jak i zewnętrzne. Pierwsze związane są z indywidualnymi zachowaniami potencjalnych uczestników, które determinowane są ich zainteresowaniami, potrzebami czy statusem materialnym. Zaś do zewnętrznych czynników zalicza się popularność dyscypliny, tradycje społeczne, wielkość konkurencji, a także oferowany standard obiektów i urządzeń. Zatem działalność promocyjna powinna się koncentrować na kreatywności, komunikacji społecznej, ale również na respektowaniu warunków kształtujących otoczenie rynku.
Opracowano na podstawie: Strugarek, Jan. 2007, Organizacja i prowadzenie imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, s. 73-74.
Dodaj komentarz
Want to join the discussion?Feel free to contribute!