Czy wiesz, jak rozmawiać ze sponsorem? 9 porad

Sponsorzy każdego roku otrzymują tysiące ofert od zainteresowanych współpracą z różnych branż. Prawdą jest, że wielu zapytań nie będą w stanie odczytać, a tym bardziej na nie odpowiedzieć. Czy wiesz, co takiego możesz zrobić, aby sponsor rozważył Twoją propozycję, a nie wyrzucił ją prosto do kosza? Sprawdź, co dla Ciebie przygotowaliśmy.

Zanim zaczniesz czytać, sprawdź czym jest sponsoring sportowy.

1. Bądź pewny siebie, ale nie natrętny

Istnieje cienka granica między walką o to, aby sponsor zainteresował się naszą oferta, a tym, by odesłał nas z kwitkiem. Sponsorzy otrzymują dziennie dziesiątki telefonów. To normalne, że każdy lubi, gdy ktoś jest nim zainteresowany. Musisz pamiętać, że możesz zadzwonić do potencjalnego sponsora kilka razy, ale nie 20. Przecież nie chcesz być natrętny, prawda?

2. Pisz bezpośrednio do konkretnej osoby

Zdecydowanie bardziej wolimy, gdy otrzymujemy list lub maila skierowanego bezpośrednio do nas. Sponsorzy są takimi samymi ludźmi jak my, dlatego postaraj się napisać do niego bezpośrednio. Wiadomość zaadresowana osobowo pomoże zbudować początkową więź między Tobą a sponsorem. Twój potencjalny darczyńca widzi wtedy, że darzymy go szacunkiem i jest dla nas ważny. Dlatego warto poświęcić trochę czasu na to, by znaleźć imię i nazwisko sponsora.

3. Błędom mówimy nie

Błędy w pisowni to chyba jedna z największych wpadek jakie możesz popełnić, a tym bardziej błąd w nazwisku lub nazwie firmy do której piszesz. Dlatego upewnij się dwa razy, że wszystko napisałeś poprawnie. Dotyczy to również błędów stylistycznych, językowych i literówek.

4. Pamiętaj, by kontaktować się odpowiednio wcześnie

Jeśli event zaplanowałeś na marzec, zapytanie o sponsoring powinieneś wysłać minimum 6 miesięcy wcześniej. Dlaczego? Duże firmy oraz korporacje tworzą swoje budżety z dużym wyprzedzeniem, dlatego gdy złożysz wniosek na ostatnią chwilę, może zdarzyć się tak, że zostanie on odrzucony.

5. Elastyczność to dobra cecha

W trakcie negocjacji z sponsorem powinieneś wykazać się elastycznością co do swoich wymagań i życzeń dofinansowania. Może zdarzyć się tak, że sponsor zaproponuje Ci zupełnie coś innego, niż to, co oczekiwałeś. Nie uciekaj od razu trzaskając drzwiami, ale podejmuj negocjację. Kompromis to bardzo dobre wyjście.

6. Nie przesadzaj z ilością sponsorów

To normalne, że każdy, kto organizuje zawody sportowe, chce mieć jak najwięcej sponsorów, by otrzymać jak największe dofinansowanie. Jednak musisz pamiętać, że współpraca z wieloma sponsorami przy jednym evencie nie musi podobać się samym darczyńcom. Żaden sponsor nie lubi, gdy jego logo jego firmy ginie w morzu innych. Dlatego pamiętaj, by nie było ich zbyt wielu.

7. Zwróć uwagę na szczegóły

Powiedzmy, że Twoim sponsorem jest firma obuwnicza, z którą masz nadzieję na długoletnią współpracę. Jest tylko jeden problem. Na spotkania ze sponsorem przychodzisz w butach konkurencji… Wiesz już o co chodzi, prawda?

8. Nie warto palić za sobą mostów

Na pewno nadejdzie ten moment, że sponsor, który wspierał Twoją imprezę sportową przez wiele lat, postanowi ruszyć dalej. Pamiętaj jednak, by pożegnać się ze swoim partnerem z klasą. Utrzymuj przyjazne stosunki z byłymi i obecnymi sponsorami. Nigdy nie wiesz, czy w przyszłości nie będziesz musiał prosić kogoś z nich o pomoc czy współpracę.

9. Zadbaj o marketing i prestiż

Każdy ze sponsorów chce, aby impreza, którą sponsoruje, zakończyła się sukcesem i przyniosła mu rozgłos. Dlatego bardzo ważne jest, aby podjąć skuteczne kroki marketingowe, które pozwolą Twoim sponsorom dotrzeć do nowych potencjalnych klientów. Do tego celu warto wykorzystać merchandising, o którym pisaliśmy wcześniej. (jak uatrakcyjnić zawody sportowe dzięki oprogramowaniu)

A jakie są Wasze sposoby na skuteczne rozmowy z potencjalnym sponsorem?